Diagnostyka chorób szyjki macicy

Przeprowadzam kompleksową diagnostykę chorób szyjki macicy, w tym badania profilaktyczne. Najważniejszą usługą w tym zakresie jest wykrywanie raka szyjki macicy.

pani z szablonem szyjki macicy

Rak szyjki macicy – informacje i diagnostyka

Rak szyjki macicy to jedna z najczęstszych przyczyn śmierci wśród kobiet. Choroba długo nie daje objawów – nowotwór narządów rodnych może rozwijać się nawet 15 lat, zanim kobieta zauważy coś niepokojącego. Z pomocą ginekologa jest jednak łatwy do wykrycia.

Aby wykryć raka szyjki macicy przeprowadzam:

• cytologię lub cytologię z badaniem HPV DNA,
  • kolposkopię.

Wszystkie badania dostępne w moim gabinecie są połączone z konsultacją lekarza ginekologa.

Cytologia i badanie HPV DNA – informacje

Cytologia to badanie nieinwazyjne, polegające na pobraniu wymazu z pochwy, który następnie ocenia się pod mikroskopem. Jest to najważniejsze badanie przesiewowe układu rozrodczego kobiety. Zalecam wykonywanie go co trzy lata, także podczas ciąży. Pierwszą cytologię dobrze jest wykonać jeszcze przed 20 rokiem życia.

Przyczyną raka szyjki macicy jest wirus HPV (Human Papillomavirus). Badanie HPV DNA polega na przeprowadzeniu testu genetycznego na wymazie z pochwy. Test na HPV nie tylko wykryje wirusa, ale też określi jego typ, który ma duże znaczenie dla dalszego leczenia.

Kolposkopia – informacje

Kolposkopia to badanie wewnętrzne, przeprowadzane wtedy, gdy cytologia nie daje jasnych wyników. Polega na wprowadzeniu do szyjki macicy wziernika (kolposkopu), który jest rodzajem szkła powiększającego. Z jego pomocą mogę wykryć niepokojące zmiany w narządach rodnych.